2012. május 15., kedd

Szirupos

Ordít a kertben a bodzaillat, még így hidegben is (küldöm Myreille-nek, Nils Holgersonnénak, és mindenkinek, aki szereti :P).

Szerintem voltak már ráutaló jelek, de most nyíltan megvallom, hogy bodza-addikt vagyok. Legalább nyolc nyelven tudom a nevét, és mindegyiken szép, ami roppant fontos szempont (számomra csúnya nevű ételeket konkrétan nem eszem), de a fő érv, hogy nekem ez az íz és illat a nyár, meg minden, ami jó. Amikor megvettük a Birtokot, fogalmam sem volt róla, hogy bodzaerdők is járnak hozzá, de természetesen nem panaszkodtam, mikor következő évben ez kiderült.
Tudom én, hogy bodzából rengeteg mindent lehetne csinálni, kétszer megpróbáltam lekvárt is. Az első egy fazekamba került, a második adag a szárazás után el se jutott a lábosig. Nagy siker viszont a bodzaecet, borzasztó bonyolult: a 10%-os ecetbe beletömködök jó sok bodzát, hagyom állni sötétben 1 hónapot (vagy ahogy alakul), és utána bármilyen salátán ultrabrutáljó, próbáljátok ki.
Sambuca, elderflower, holunderblum, flor de saúco, hyldeblomst, fläder, leedri, vlierbloesem - ugye, hogy szép nevek?
A bodzaszörpöt pedig évek komoly munkájával tökélyre fejlesztettem, már előrendeléseket is felveszek, egyedül a BodzaTörvényt nem tudom kikerülni: minden évben kétszer annyit csinálok, mint előző évben, és január után sose marad.
Egyértelmű, hogy idén is hatványozott dupla adagnak állok neki (hátha van azért egy kritikus tömeg), vettem annyi cukrot, mint aki Armageddonra készül. Az előkészületek úgy kezdődnek, hogy kiürítem az egérbiztos műanyag óriásdobozt, amiben bodzaszezonon kívül egércsemegék laknak a spájzban, de lavór is jó, csak ne legyen fém. Második teendő a bodza begyűjtése. Nekem ugye könnyű, sétálok húsz lépést a piroskás kiskosárral, ezt jó eséllyel meg tudom tenni még dél előtt. Dél után is lehet, csak addigra enyhe macskahúgy-bukéja lesz a bodzavirágnak, szóval jobb azt reggeli harmat után. Ne aprózzuk el, elvégre a bodzától lesz a szörp bodza ízű, úgyhogy:
- 70-80 tányér bodza
- 5 kg cukor
- 3 liter víz
- 90 gr citromsav
- 4-5 citrom megmosva, felkarikázva
- 5 gr Na-benzoát
- menta és citromfű egészben, hadd szóljon
Víz felforral, cukorra ráönt, felolvad (MM kedvéért: feloldódik, mert így helyes), aztán ha langyosra hűlt, mehet bele minden más. Ez konyharuhával letakarva elgondolkodik 3-4 napot a hűsben, naponta 2-3-szor megkavargatom, utána jöhet szűrőn és gézen keresztül a palackozás. Ekkora adagból több mint 5 liter lesz, jó tömény (most első körben ennek a négyszeresére készülök).
Egészségügyi nyilatkozat: tekintve, hogy alig-alig fogyasztok cukrot, tartósított ételeket még kevésbé, a mézhez meg csóró vagyok, és különben is pont így ízlik, teljesen bátran használom a cukrot és a benzoátot is, és a bodzát se áztatom vagy mosom (legfeljebb megkérem az eltévedt bogarakat, hogy távozzanak), de mindenki tegyen belátása szerint.
Még pár nyelven, csak hogy szórakoztassam magam: seljat, yllir, sabugueirinho, sureau, mürver, leeder, bozanka
És hogy azért idén is legyen egy kis izgalom, most a szárított bodzát és a bodzapezsgőt is megpróbálom.

23 megjegyzés:

Messzenéző Minyon írta...

Ezt a bodzaecetet ki fogom próbálni. A bodzapezsgő is nagyon izgalmasnak hangzik, az hogy néz ki?
(Hmmm, khmmm... Szóval csak az egyik szakom a matematika, a másik a kémia. És hmmm, khmmm... a cukor a vízben nem olvad, hanem oldódik :))

Piszke a Birtokról írta...

@MM: oldódik - na ezen most két okból röhögök fetrengve, az egyik, hogy ilyeneket én szoktam beszólni, a másik, hogy mostantól hihetetlenül zavarni fog, ha bárki más azt mondja majd, hogy a cukor felolvad, mert ilyen hülye agyam van :D
Bodzapezsgő: cukor, bodza, borecet, víz és citrom, 3-4 nap után palackba tenni, ott kezd forrni, naponta le kell szedni a habot, és kb. 2 hét múlva jó (River Cottage-recept). De most közben eszembe jutott, hogy tán almapektinnel bodzazselét is lehetne csinálni.

Nils Holgersonné írta...

jajj, az az illat! Érdekes módon nagyanyám bodzaszörpére sosem voltam fogékony, de mióta tevékenyen részt veszek az elkészítésben, szeretem :)

Asszem idén nálunk is lesz bodzaecet.

Névtelen írta...

A Vám-kommandó nem jelent még meg az ipari mennyiségű cukor vásárlása miatt?
Szerintem be kellene ruházni egy műanyag hordóba. Akkor talán elegendő szörpötök lenne! Laci

Messzenéző Minyon írta...

Köszi a pezsgőreceptet! A zselé nem hat meg...
Az olvad engem már nagyon régen zavar, mint ahogy pl. az is, amit a múltkor a tévében hallottam: "az ón egy puha fém, legnagyobbrészt rézből, ezen kívül cinkből és akármiből áll" (már nem emlékszem, a réz és a cink is csak rémlik, de teljesen mindegy).
Igaz is, jó, hogy eszembe juttattad, hogy vegyek egy tonnányi cukrot: nem csak a bodza virágzik (nálunk még csak alig), hanem szerencsére a citromfű is burjánzásnak indult. Jöhet a szörpszezon!

Pedke írta...

Az ecetet mindenképpen kipróbálom.
Nekem a szárított bodza nem jött be, pedig nagy reménnyel pepecseltem vele, aztán teának csalódás volt. Olyan gyógyteás az íze.
Viszont az idén a fagyasztóba teszek...

zazálea írta...

a szárítás ennél is egyszerűbb, én szoktam,mert télen megfázás ellen, vagy ha már benne vagyunk, tökéletes!

tms írta...

ez a tavalyi recept?

Piszke a Birtokról írta...

@tms: aha

Névtelen írta...

Sziasztok!

Én a TV Paprikás szakácsok szövegein szoktam kiakadni, legnagyobb 'kedvencem' Bede Robi, aki a mákról azt találta mondani, hogy a mák egy egynyári évelő növény...mondott még mást is, de ez megmaradt :).
Barbi

Piszke a Birtokról írta...

egynyári évelő :D :D mint egy nagyon elkeseredett biológia-érettségi :D

csakBea írta...

Na, ha már a kiakadásról... Amin mi ki tudunk akadni, az az, hogy a tévében szereplő nagyokos műsorvezetők, színészek, akárkik, nem tudják mi a különbség az ide és az oda szavak között, vagyis inkább az ide szót nem ismerik. Amikor azt mondják, hogy: add oda nekem, legszívesebben a Dunának mennék! És ez még a szinkronizált filmekben is így van. Hú, most is felment a vérnyomásom ... :)

Hobbikertész írta...

Piszke!
A bundázott bodzavirágot próbáltad már? Aszongyák, hogy palacsinattésztába kell mártani, forró olajban kisütni, és még finom is. Én még nem próbáltam...

hobbikertész

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: én még nem, mert nem igazán rajongok a mély olajban sütött dolgokért, de lehet, hogy idén mégis kipróbálom. Azt mondják, érdemes a szokottnál hígabbra csinálni ehhez a palacsintatésztát

Hobbikertész írta...

Ó, hát te profi vagy... :)

Beastie írta...

Pazar dolgod van :) a benzonát engem idegesít

Piszke a Birtokról írta...

@Beastie: van valami jobb ötleted helyette? (más téma, de hú, az a vajtartó...nagyon tetszik)

ingyom bingyom írta...

Látom megelőztek, szóval én is a palacsintatésztába áztatott példányokat kisütni és fahéjas porcukorba forgatva nyamiznira szavazok felhasználási célzattal.

Egyébként lehet, hogy csúnya tulajdonság, de irigyellek a saját bodzáért, használd ki ahogy csak tudod!

Üdv. Mariann!

Beastie írta...

tavaly mentaszörpöt készítettem, volt egy kis bokrunk, de idén nem akar csak új kihajtani. Az a szörp sokáig, majdnem egy évig simán elálldogált, üldögélt a polcok. 3 liter szörpben 5 dkf citromsav volt - lehet az kicsit barátságosabb ? Nem tudom. A vajtartó pedig bármi lehet, ami szép, akármilyen köcsög, bele a vaj s szépen ráengedni friss vizet, plusz valami kistányért a tetejére. Egész olcsó :)

Piszke a Birtokról írta...

@Beastie: hm, hm, arányaiban nekem még több is benne a citromsav. Meggyőztél, csinálok kisebb adaggal próbát és elrejtem egy évre, ha működik, nyilván én is boldogabb lennék, ha nem muszáj bele a benzoát

Mézeskalács írta...

Na végre sikerült ideérnem hozzád, az otthoni gép mostanában nem igazán szeretné azt amit én. Bodzaecet játszott már nálunk is, tényleg nagyon finom. Bodzaszörp ipari mennyiségben készül, tavaly volt bodzazselé/szirup is. Tavaly előtt bodzapezsgőt csináltam. Nekem nagyon ízlett, bár nem mindegyik üveg lett elég szénsavas. Egy dolgot megtanultam SOHA DE SOHA NE TEDD A BODZAPEZSGŐT MŰANYAG FLAKONBA!!! Ha mégis az nagyon vastag legyen. Az egész melléképületem úszott a pezsgőben miután erjedés közben szétrobbant. Bár az én tárolóm lehet, hogy melegebb volt, mint ideális lett volna. Egyébként teljesen olyan íze van, mint gyerekkoromban anyu bodzaszörpjeinek, csak ennek van alkoholtartalma. Ezzel a megálapítással párhuzamosan rájöttem, hogy anyu valószínűleg buggyant bodzaszörpöt itathatott velünk nyaranta:)

TH írta...

1.) a palacsintatésztába mártogatott bodza rémisztő, 3 évig nem bírtam bodzára nézni, miután egyszer kipróbáltuk...
2.) az olyan kommenteket, amiben olyan szavak szerepelnek, mint "nyamizni", azokat egyrészt törölni kéne, másrészt a kommentelőt írásos megrovásban részesíteni...;-)

Piszke a Birtokról írta...

@TH: én megengedően hiszek az írásszabadságban, mint azt tudod :)