2017. szeptember 28., csütörtök

Világjáró avokádó

A gazdatest legkorábbi múltjáról csak annyit tudni bizonyosan, hogy Edinburgh-alsó egyik szupermarketjében ücsörgött a ládában, majd néhány haverjával együtt a Felföldön lett jóízűen elfogyasztva. 

Ezt követően az egyik tettestársam a magokat Budapestre menekítette, fogpiszkálózott velük, ahogy kell – és aminek mikéntjéről nekem fogalmam sincs –, majd mikor a mag megrepedt, elhozta nekem. Ebben az állapotában sem tudtam sokkal többet az avokádók igényeiről, de úgy gondoltam, a gyakori gyengéd spriccelés jót tesz nekik, és miután eredeti származása homályba vész, skót népdalokat is dudorásztam neki. Veszettül megindult.

Ekkor aztán mi is megindultunk tengeriránt, és hát ennyi törődés után mégsem hagyhattam itthon egyedül a macskával. Jó, a macskafoglalkoztatást a británra bíztam, szóval ráhagyhattam volna a kis cserepest is, de ismerem, hogy mennyire túlgondolja a növényféléket, meg mennyire hideg és sötét a háza, meg aztán pakolgatta volna ki-be a napról, sűrűn hőmérőzve és széljárást ellenőrizve, szóval a macska mégiscsak egyszerűbb kezelésű, mint egy avokádóbébi, úgyhogy nem vicceltem, cipeltem magammal nyaralni, mint Leon a rákvirágját.

  napozó avokádó
(A telefonom egyre rosszabb fotókat csinál, de végül is nem az a dolga) 

Remélem, most nem lesz bánatos és nem veti vissza a fejlődésben, hogy egy darabig újra a somogyi rackákat kell bámulnia az adriai vitorlások helyett. Illetve nem tudom, mi lesz, ha mondjuk két év múlva, kétméteresen családfakutatásra adja a fejét, és el kell vinni oda, ahol az igazi gyökerei vannak. De hát mindegy, én szoktattam rá az utazásra...
Az biztos, hogy a távollét miatt a cica nem tűnik sértődöttnek. Kaptam tőle ajándék egeret is az ágyamba. Meg a biztonság kedvéért odatette a plüsspatkányt is, nehogy ne vegyem észre.

31 megjegyzés:

konyvesszilvi írta...

:Ilyenkor minek kell az avokádot becsekkolni a reptéren? kisállat vagy kisnövény kategoriában ? :DDDD
AMugy tök jo fej vagy, lehetne külön posztok az avokádo fejlődésének. Én egyszer probáltam magról szaporitani nem jött össze igy ha lehet privátban vagy itt tippeket adni, hogy mi a titka?

Névtelen írta...

Végre! Hiányzott a betevő történet...

Névtelen írta...

somogyi vagy:)

Névtelen írta...

Szilvi! A titok nyitja a végtelen türelem. Ugyanekkora fáknál tartok: a magokat azzal a bizonyos fogpiszkálós módszerrel hosszú-hosszú hetekig gyökereztettem. 2-3 naponta cseréltem alattuk a vizet, ilyenkor a magokat is jól lemostam. Sokkal tovább kell várni a kis gyökérre, mint amennyit indokoltnak hinne az ember. Aztán a zöld hajtásra megint.
Piszke: Nagyon kíváncsi vagyok, nálad hogyan telel majd, és hogy bírja tavaszig. Az enyémek szobakukacok, még kitenni sem mertem őket (amilyen sokára lett belőlük ekkorka fa), nemhogy utaztatni...
A macska meg egy igazi úr, látszik, hogy szeret titeket! ;)
Juli

konyvesszilvi írta...

@Juli , köszi a tippeket, igazábol én azt a verziot láttam okosvideon hogy rakd bele a vizbe de hogy szurkáld ki az kimaradt belőle igy szegényke ( a mag ) elrohadt a vizben. De köszi a tippeket fogok probálkozni. Amugy ha meleg helyen van előszőr norvény aztán fa lesz ? majd nézek vagy keresek valami oktatóvideot bár most pont nem aktuális az avokádótermesztési fázis a táncrendemben de előbb vagy utobb kitalálok valamit ugyis.

zsemolino írta...

valamiért az a kép villant be, milyen lesz az, amikor pár év múlva egész avokádócsaládot viszel egy busszal az Adriára, meg néha ganyézás közben sütsz egy tortát az avokádócsemeték szülinapjára. de biztos az agyamra ment a nap

Piszke a Birtokról írta...

@zsemolino: ne aprózzuk el. Megcsinálom "vissza a gyökerekhez" brand alatt a speciális utazási irodámat :D
@szilvi: amíg ez a kategorizálási probléma meg nem oldódik, az utazási iroda csak autós utakat vállal (mondjuk ha van kisállat-útlevél, növény-útlevél is lehet)
@Juli: ennek a pesten maradt testvére állítólag elég kis satnya még, ez nem egész egy hónap alatt nőtt ekkorára. És valahol olvastam, hogy 30 centis korában már vissza szokták metszeni, hogy inkább bokrosodjon. Meglátjuk, mekkora lesz tavaszra, de sztem akkor is leander-módon szezonálisan cipelős lesz.

zsemolino írta...

majd időben hirdesd meg az utakat, hátha lesz nálam is pár csimota, akik mennének fürödni/sütkérezni arra délre, de az anyjuk nem viszi őket sehova...

konyvesszilvi írta...

@Piszke @zsemolino akkor lesz Piszke Avokádo tábora, vagy avokádo osztálykirándulás Adriára? mert akkor belehuzok én is a nevelgetésbe tüstént és én is beiratom őket :d

konyvesszilvi írta...

@Piszke ....ui: Avokádo fitness is lesz meg AVokádo nyelvtanfolyam. Utobbira jelentkeznék oktatonak :PPP

Piszke a Birtokról írta...

@szilvi: ne legyünk ennyire kirekesztôk, nem kell csakis avokádóra specializálódni, hadd ismerkedjenek :)

zsemolino írta...

nem tudom, mit szólnátok, ha teletolnám a buszt kamasz csalánokkal meg trágár disznóparéjokkal, úgyhogy maradjunk a kultúrnövényeknél. mondjuk petrezselyemtől kezdve

Piszke a Birtokról írta...

@zsemolino: na jó, igaz, ennyire lehetünk elitisták (bár a gyógyhatású gyomok biztos óvást nyújtanának be diszkrimináció miatt a növényi jogok biztosánál...nehéz ügy ez, nehéz).

konyvesszilvi írta...

@Piszke nem vagyok növényrasszista, de ténlyeg azért legyen egy határ, gyomnövények meg izék na szoval ők nem. mde mondjuk a brokokkolicsaládom, a leendő avokádok, a fikuszok csak beférnek abba a ( party) buszba. Utiokmányokat elintézem én jo? :D

Dominika írta...

Ez az a pont, amikor valaki (értsd: ember) igazán büszke lehet arra, ha azt üvöltik neki: De gyökér vagy!
Ez az igazi diszkrimináció, mert ő felszállhat a buszra - ember létére, nem is beszélve Útszéli Arankáról... Khm.
Ki kell ezt majd jobban találni.
Most azért elképzeltem, ahogy Sallangos Veronika és Mandzsu Ibolya eldumcsizgatnak a tengerpartig.

Tarhonyakártevő írta...

Nem tudom, honnan ered ez a fogpiszkálós dolog, de jelentem kísérletileg igazoltan urban legend. Dugd be a magot a földbe valami más növény cserepébe, amit emiatt nem felejtesz el locsolni, és annyi. Mindig működik, de nőtt már nekem méteres avokádóm a komposztdombon is (hogy aztán a tél beszüntesse, persze.)

zsemolino írta...

Nálunk a mangómagok indultak növekedésnek a komposztban, ahogy kiszedtük és cserépbe tettük őket, viszonylag gyorsan elindultak a mangómennyországba...

Névtelen írta...

de szeretem ezt a blogot ! az utánfutókat is !

Névtelen írta...

Jelentem, a bürokrácia most előttünk jár egy lépéssel, a növényútlevél létező jogi kategória. :)

Galóca

Piszke a Birtokról írta...

@Galóca: aztarohadtélet, és tényleg! Kész, hivatalosan kijelenthetjük, az "abszurd" és "szürreális" fogalmak végleg jelentségüket vesztették.

zsemolino írta...

Már futok is Kormányhivatalba, hogy a csalánjaimnak időben meglegyen az útiokmány

Sopeka írta...

De miéééért? tart ez a hosszú hallgatás?

konyvesszilvi írta...

Nem akarjátok az avokádot visszahozni a világkörüli utazásból, biztos jó volt a hegyekben de mostmár kérünk új posztot. ( ha nem hegyekben voltatok akkor tengerpart vagy Szavannák, érintők osztok stb) köszi :)

zsemolino írta...

Szerintem minél jobban sürgeted, annál később jön a poszt, magamból kiindulva. Tessék kivárni az ihletet, meg jön a karácsony, meg miegymás.

konyvesszilvi írta...

Két teljes hónap Piszke nélkül mi lesz igy velünk :((( @zsemolino : Én csak hűséges olvasóként írtam. Ha majd a sürgetős oldalamat mutatom meg azt szerintem észre fogod venni. :P

zsemolino írta...

Persze, világos :-)

Névtelen írta...

Évről évre kevesebb Piszke...remélem ez azt jelenti évről évre nagyobb ott a boldogság!

Névtelen írta...

Bekavart valaki az idillbe. Igaz maskor nem kell fotoshoppolt avokadot termeszteni.
Csaba

konyvesszilvi írta...

KEDVES PISZKE KEDVES PISZKE CSALÁD, RAJONGOK, OLVASÓK, BOLDOG KARÁCSONYT NEKTEK. HA LESZ POSZT HA NEM ÉN AZÉRT KELLEMES KARÁCSONYT KIVÁNOK, MINDENKINEK AZZAL AKIVEL SZERETNE LENNI. ( ÉN SAJNOS NEM LESZEK AZZAL AKIKKEL SZERETNÉK DE MAJD SIMOGATOM A KÉPÜKET. )
MELEG ÖLELÉSSEL K SZILVI

Névtelen írta...

@Tarhonyakártevő:
A módszered igazolt: http://hobbikert.hu/magazin/tizennegyen-egy-cserepben-avagy-sok-jo-avokado-kis-helyen-is-elfer.html --
de azért engedd meg, hogy igazolt legyen a fogpiszkálós is, mert az én avokádófácskáim történetesen pont így kezdték az életüket. :)
Juli

Alexandra írta...

Nálunk Sydneyben van a kertben egy avokádófa. Jó magas! Ne vágd vissza bokornak, itt senki sem csinál ilyesmit.
Nem tudom, hogy a telet mennyire fogja bírni, ha kiülteted, valószínűleg nem sokáig... megpróbálhatod egy ideig dézsában nevelni (már amikor elég nagy lesz már hozzá), de utána... passz.