2013. április 26., péntek

Holisztikus kertészet

Mértéktelenül, időn és nyelveken túl. 

Lehet, hogy csak szerintem szórakoztató, mindenesetre fetrengve röhögtem, mikor a britántól érkezett ma egy olyan üzenet, hogy „i got some diszpaprika seeds yesterday”.

Az elmúlt napok nálunk is minden téren kertészeti számolással és vetéssel telnek, egy hét alatt próbálja mindenki kicselezni a hosszú tél utáni tavaszátugrott nyarat, totális az időzavar mindenhogy. Ebbe az is bőven belefér, hogy egy padláson lelt, 1957-es somogyi kalengyáriomból lessünk el okosságokat, például (majd emlékezzünk rá jövőre): márciusban […] a gazda szeme már nemcsak a házat és háztájékot vizsgálja, hanem messze tekint. Minden tenyérnyi földet fürkészve vizsgál, hogy idejekorán észre vegyre a bajt, hogy azt kivédje. A jól sikerült szépen fejlődő vetést pedig szinte simogatja kérges, munkás kezével.

Mázli, hogy ember se nem kérges, se nem simogat vetést, mert még felróhatná nekem, hogy látványosan ignorálom az asszonyoknak szóló tanácsok legtöbbjét. Például Az Egészséges Lakás címszó alatt: …minden héten nagytakarítást kell tartani, ekkor elhúzzuk a helyéről a bútorokat, letöröljük a bútorok tetejét, hátát, felsúrolunk; ha kefélt a padló, felkeféljük, de előtte spirituszban feloldott viasszal áttöröljük és csak azután keféljük… (elkefélt padlóról nem ír semmi trükköt).
Csak a retró rózsás hangulat kedvéért: pince mellett, bodzabokorban lőtt sparhelt
A gondos gazda saját feljegyzéseiből pedig azt is tudjuk, hogy pirok borgyuja lett 16 án; cifra űzekedet 24 én; disznó gőrgöt 18 án.

A számvetés idén megfeszegette kicsit a mértékegységes korlátainkat is, eddig jól bevált a kiló, illetve darab, de most a termelői piacon hirtelen kellett átváltani a dughagymát bögréről szemre. Emberem pedig nem volt rest leszámolni a púpos csajkányi adagot, mert a paraszt ilyesmivel értelemszerűen lukra tervez. Kurvára örülök, hogy mákot nem vetünk.

15 megjegyzés:

Hobbikertész írta...

A bodzabokorban termő sparheltnek mi a mértékegysége? :)

Piszke a Birtokról írta...

@Hobbikertész: négyrózsás :P

Mátrai, a paréj írta...

Teccik.
Az utolsó mondat mindent visz.
Bármilyen bűnt megbocsátanék magamnak, ha egy bármilyen témájú szössz végére egy ilyes mondatot tudnék kipréselni csikorgó elmém mély velejébül.
Heniál, Pablo, heniál! (hogy mér ez jutott eszembe, nem'tom.talán a viccesség mián.)

Piszke a Birtokról írta...

@Mátrai: ma ezek szerint Henial nap van, épp öt perce idéztem a británnak a tamarind chutney kapcsán :))

Névtelen írta...

Az Ember a kertben valósitja meg önmagát? Laci
(A hold és a csillagok állása nem játszik a kertben?)

Piszke a Birtokról írta...

@Laci: Hold- és csillagállás figyelése az én reszortom, ember meg sokszorosan önmegvalósít, megbízásra más helyi kertekben is, azért növekedtek a szorzók

Mátrai, a paréj írta...

Azért az se kutya, hogy "a paraszt ilyesmivel értelemszerűen lukra tervez."
Értem én, persze, de hányaveti fantáziám azért vett egy cikkcakkot. :-)

Piszke a Birtokról írta...

@Mátrai: nekem is feltűnt azóta, hogy dughagyma, luk és kurva egyazon bekezdésben... hááát, így sikerült :D

Névtelen írta...

"…minden héten nagytakarítást kell tartani, ekkor elhúzzuk a helyéről a bútorokat, letöröljük a bútorok tetejét, hátát, felsúrolunk; ha kefélt a padló, felkeféljük, de előtte spirituszban feloldott viasszal áttöröljük és csak azután keféljük…"
Először is: öreganyja térgyekalácsa. Az.
Másodszor: ha messziről nézem és hunyorítva, akkor csak azt látom: keféljük, keféljük, keféljük... Így már látok benne fantáziát... :D
Szücsi

Piszke a Birtokról írta...

@Szücsi: a jó ég se tudja, milyen holdállás alatt írtam ezt, hogy ennyi szex lett benne :D asszonysors: örülj, hogy a ruházkodásról szóló részt nem másoltam be...

Mátrai, a paréj írta...

Nyilván a jegyzetelő paraszt hatása ez, ugye, mert az is mivel foglalkozik, ugye: "... pirok borgyuja lett 16 án; cifra űzekedet 24 én; disznó gőrgöt 18 án."
Mit is mondhatnék? "Hagyjuk a szexualitást a hanyatló Nyugat ópiumának!" - Ugye, Gogolák elvtársnő?
:-)

nijntje írta...

Kedves Piszke! Kaptam egy csokor virágot, gondoltam, továbbpasszolnám Neked.:))
Itt átveheted: http://adriennkuckoja.blogspot.hu/2013/04/dijat-kaptam-koszonom.html
Köszönöm, ha elfogadod!
Üdv: Adrienn

Zsuzsa írta...

Kérlek, nézz el a házam tája felé, virtuális virágcsokrot ajándékoztam Neked! :) :) :)

Piszke a Birtokról írta...

Nagyon kedves Zsuzsa és nijntje: én sajnos következesen vagyok tahó/megbízhatatlan az ilyen díjakkal kapcsolatban, ahogy azt korábban csippcsupp Dominikának is írtam, szóval egyrészt nagyon gratulálok nektek a díjhoz, másrészt nagyon köszönöm, hogy rám is gondoltatok, csak sajnos alkalmatlan vagyok ilyesmikre :( Remélem, nem haragszotok meg érte.

Zsuzsa írta...

Egyáltalán nincs semmiféle "haragszom rád" (és nem is gondollak tahónak sem!); természetesen ugyanolyan várakozással és mosollyal várom és olvasom a további írásaidat!!! :)