2013. április 16., kedd

Szarvashiba baklövéssel

Továbbra sincs lövésem se.

Keresgéltem, kutatgattam, de egyetlen igazán korrekt összehasonlító tesztet sem találtam őz kontra szarvas témakörben. Kaptam ugyanakkor sok további összezavaró információt. És miután még viccoldalakon is voltak meglepő bőséggel olyan megnyilvánulások, amelyek kábé az írástudatlansággal egyenértékű ostobaságnak tartják, ha valaki nem tud köztük különbséget tenni, úgy döntöttem, szakértsen az, akinek ez a fontos, nekem mégsem az. Vannak okaim.
A gombákat se könnyű kitalálni, pedig nem is futkosnak

Először is: az őz a szarvasok családjába tartozik.
Másodszor: nem minden példány mutogatja a seggét, így messziről nehéz eldönteni, van-e farka és mekkora.
Megatöbbi: cserélik a színüket télen-nyáron, hónapfüggően változékony a szociális életük, a gyerek szarvasbika meg a felnőtt őzbak lehet ugyanakkorra méretű, miközben nemigen teszik meg nekem azt a szívességet se, hogy tőlem 10 méterre vonulnának fel egyforma sminkben és egyforma fürdődresszben az erdei kifutón a szarvasok meg az őzek (korosztályonként, külön női és férfi mezőnyben), hosszasan illegetve magukat az alapos szemrevételezés érdekében. Ráadásul több nyelven nincs is külön szó a szarvasra meg az őzre (miközben divatdiktátorok és festékszín-szövegírók számára biztos van differencia szarvasbarna és őzbarna között). Lassan már Disney bácsit sem tudom hibáztatni. Ennél még a bab is konkrétabb.
Tarhonyakártevő szerint egyébként borzasztó egyszerű őket megkülönböztetni: az őz gecibb. Ez a háttérsztori ismerete nélkül is tetszetős magyarázat. Különben meg azt mondtam már, hogy én a szomszédaimat sem mindig ismerem fel?

29 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia Piszke!
Ha agancsot látsz a fején, nyert ügyed van: amelyiknek egyáltalán nem vagy csak alig ágazik el, hanem ilyen függőlegesen nő, mint a képen, az őz. Valahol még azt is olvastam, hogy az évnek ebben a szakában meg pláne, mert a szarvasbika ilyenkor még kopasz, majd csak később növeszti ki az agancsát.
A másik megkülönböztetési mód (nekem legalábbis bevált, csak meg ne kövezzenek majd a pongyola fogalmazásért): amelyiknek úgy áll a nyaka (persze, nem olyan hosszú), mint a lámáé, az őz. Amelyiknek meg úgy, mint a szürkemarháé, az szarvas.
És a leglaikusabb, bár nálam szintén működő különbségtétel: az őz "rövidebb", a szarvas meg "hosszabb". Mármint nem a szó, hanem az állat alkata. :)
Biztosan belebotlottál te is ebbe a képbe:
http://pctrs.network.hu/clubpicture/1/3/9/4/_/oz_es_szarvas_1394019_1469.jpg
ezen elég jól látszik.
A szomszédok felismerése már nehezebb ügy, könnyű benne kudarcot vallani: elég, ha felvesz az illető egy napszemüveget. A négylábúakkal legalább ez a veszély nem fenyeget. :)
Juli

Piszke a Birtokról írta...

@Juli: még mindig összeszedettebb, mint a legtöbb, amit olvastam :) Ezzel együtt sokat nem segít rajtam, kevés őzet és szarvast láttam eddig ahhoz, hogy egymás társasága nélkül feltűnjenek a különbségek.

Hobbikertész írta...

Most komolyan kérdem, legyen szarvas - őz tábor is? :D
A helyszín lehetne Szarvason. :D

Névtelen írta...

Szerintem egy vadasparkba kellene ellátogatnatok tanulmányi útra. A Miskolcit tudom ajánlani, bár biztos van közelebb is.
Egyébként a JonhDeer emblémára koncentrálj. Ha hasonlit hozzá, akkor szarvas, ha nem, akkor őz. Laci

Tarhonyakártevő írta...

Nem tudom, mekkora biotop az ott körülötted, de úgy tippelem, véges számú állat tartalmaz. Úgyhogy szerintem belátható mennyiségű munkával mindegyik oldalára fel lehetne fújni világító sárga Neoluxszal, hogy "SZARVAS" meg "ŐZ" meg esetleg (ha megszalad a kezed) "BORZ", és akkor tudhatnád, hogy a 170 pontos betűméret a gímszarvast, a 130-as meg az őzet jelöli.

Piszke a Birtokról írta...

@Laci: az az érzésem, hogy messziről és külön-külön még tanulmányút után se fogom felismerni őket, úgyhogy nekem marad mindegyik Bambi

@Hobbikertész: szerintem szarvasi tábor se segít rajtam :D

De most komolyan: autókat se tudok megkülönböztetni, néha a sajátunkat se ismerem fel, akkor most mit izgasson, hogy szarvas vagy őz?

Piszke a Birtokról írta...

@TK: eddig ez az első használhatónak tűnő ötlet :D majd szerzek bundabarát, de esőben nem kimosódó neoluxot

Dominika írta...

Elképzeltem, ahogy ezek a négylábúak, legyenek akár szarvasok, akár őzek, szépen felvonulnak előtted csini fürdődresszben...
Én városi lány vagyok, le sem merem írni, eddig mit gondoltam szarvasnak, meg őznek, látom itt válogatott témaszakértők vannak. Mostanában sokat vonatoztam, és mindig nagy elragadtatással néztem őket a mezőkön. Őket is, meg a nyulakat is. Kinek mi jut, ugye... :-)))

Piszke a Birtokról írta...

@Dominika: nekem tegnapi kedvenc hírem, hogy a cseresznyevirágzás miatt lassabban mennek a japán vonatok, hogy mindenki kedvére bámészkodhasson :)
Egyébként amióta azt tutira tudom, hogy az őz a szarvasok családjába tartozik, tényleg nem izgat :D

Mátrai, a rén írta...

Ismét jól szórakozom a kommenteken.:-)
Az első kommentelő szakszerűségéhez apró hozzátétel: a szarvasnak nagyobb a füle.
Kérdhetnéd, mihez képest. Javallom: a határban mindig legyen nálad egy őz füle, hogy tudd, mennyi az annyi. Esetleg legyen nálad egy szarvas füle. Esetleg egy szarvas. Vagy őz. Ha nagyon bizonytalan vagy, kiránduláskor vigyél magaddal egy őzöt, meg egy szarvasot. A szomszédot hagyd otthon, csak bezavar.

Piszke a Birtokról írta...

@Mátrai: na végre valaki rendesen átérzi a problémámat :D

hetésforgó írta...

Ejtsd a fürge két-, négy-, százlábúakat! Koncentrálj a gombákra! Igaz, azokat sokkal, de sokkal nehezebb beazonosítani, viszont cserébe nem rohangálnak a mezőn szerteszét. Bármeddig is nyálazod a határozót, tuti megvárják! A dolog hátulütője, hogy közöttük van pár, amelyik még az őznél is nagyságrendekkel gecibb! :)

Piszke a Birtokról írta...

@hetésforgó: van sok igazad :) de én még ennél is könnyebbre veszem a dolgot: ember tanulja iskolában a gombászatot, én meg a kontrollcsoport vagyok, mert nem eszem gombát :D

Tarhonyakártevő írta...

Az őzlábgombát most ne dobjam be a beszélgetésbe, ugye?

Piszke a Birtokról írta...

@TK: hát, nyelvtanilag beszélgethetünk a tagolásáról :)

Névtelen írta...

Én mindig azt gondoltam, hogy az őz a nőnemű szarvas. Aztán a gyerekeim felvilágosítottak, hogy ez nem így van. Akkor azt gondoltam, hogy az őzeknek nincsen szarva, így megkülönböztethetőek, de egy vadasparkban tett látogatás rácáfolt erre az elméletre (is).

Messzenéző Minyon írta...

Julinak ellentmondva: van ilyenkor a szarvasbikának agancsa. Nézzétek meg az "én" szarvasaimat, akik még számomra is egyértelműen nem őzek:
http://enkisfalum.blogspot.hu/2013/03/szarvasbikacsorda.html

Hapci írta...

Aminek olyan a lába, mint az őzlábgomba tönkje - az az őz.
Ami pedig semmiben sem hasonlít a szervasgombára - na az a szarvas...
A képen meg gyönyörűek az osztrák csészegombák :)

Piszke a Birtokról írta...

@Hapci: :D remélem, senki nem innen fog szarvasokat tanulni :D.
A csésze lehet sima piros is, momentán nem volt nálunk mikroszkóp (bonyolult gombák, eh), de tetszik nekem is :)

Andicsek írta...

én nem értek sem szarvasokhoz sem a az őzekhez,a gombákhoz még annyira sem. de ismételtek könnyesre vinnyogtam magamat!:))

nijntje írta...

Basszus, az őz meg a szarvas nem ugyanaz??? Úristen, egy világ dőlt bennem össze. Kell nekem a blogodat olvasni, eddig csak lubickoltam a boldog tudatlanságomban, most meg csak dagad a fejem a sok okosságtól...:)) Meg a hangszálaim a rekedtre röhögéstől.
(Nagyon bírom a blogodat, hajrá!!!)

Piszke a Birtokról írta...

@nijntje: üdv itt :) A blog nem titkolt szándéka a tudománytalan ismeretterjesztés és dezinformálás, úgyhogy hülye tényekért és kommentes bioworkshopokért gyere nyugodtan máskor is :)

Névtelen írta...

@Minyon: Hm-hm... Szép ágas-bogas banda, az már igaz. Hát akkor szegény Piszkének egy fogódzóval kevesebb. Vagyis inkább sokkal több, már ha a jószágok hagyják magukat karnyújtásnyira megközelíteni.

@TK: Az őzlábgombát még csak összefüggésbe tudom hozni az őzzel, na de azt az amorf szarvasgombát a szarvassal?!

Juli

Piszke a Birtokról írta...

Ma láttam igazi ôzlábat az erdôben, nem volt szép. A maradék háromlábú ôzzel nem találkoztam.

zsuzsi írta...

En is aszittem gyerekkoromban, h az oz a szarvas gyereke. Meg a kutya az apuka, a macska az anyuka es az eger a gyerekuk.
Azt viszont sosem ertettem, h a ket ozvegy nagyszulom miert nem hazasodik ossze, mennyivel egyszerubb lenne oket latogatni (ertsd a szabolcsi kisparaszt nagypapa es a szegedi kereskedocsaladbol szarmazo urilany nagymama)

Piszke a Birtokról írta...

@zsuzsi: ez a nagymama-nagypapa egész logikus is :D (mondjuk az én családomban még az se lett volna meglepő, ha összejön)

Névtelen írta...

Egyáltalán, miért szarvas a szarvas, hisz agancsa van, ellenben a bakkal, bikával és kossal, melyeknek valóban szarvuk van. Azokat könnyebb is megkülönböztetni. hehe

Niki

Piszke a Birtokról írta...

@Niki: ugye hogy logikálan és bonyolult???

Piszke a Birtokról írta...

DSL megmondja róluk a tuti, zárszóként:
http://www.youtube.com/watch?v=vKygBj_Cirs